Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012

Εργαζόμενοι στην Εγνατία Οδό: Δύο δισ. θα χάσει το δημόσιο από την παραχώρησή της σε ιδιώτη

Μεγάλα προβλήματα και σημαντική διαφυγή εσόδων για το ελληνικό δημόσιο, της τάξης των 2 δισ. ευρώ την επόμενη 30ετία, από τα διόδια, θα σηματοδοτήσει η «μνημονιακή παραχώρηση» του άξονα της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτη, όπως υποστήριξε, σε συνέντευξη Τύπου, ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Εργαζομένων στην ομώνυμη εταιρεία, Παναγιώτης Πανέτσος. Ισχυρίστηκε δε, ότι στη διάρκεια συναντήσεων με στελέχη του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), αντιλήφθηκε ότι τα δάνεια, που βαρύνουν το έργο, δεν θα τ' αναλάβει ο παραχωρησιούχος.«Ελπίζουμε τουλάχιστον να μη γίνει η Εγνατία Οδός εταιρεία ''κουφάρι'', που θα πληρώνει μόνο τα δάνεια», είπε χαρακτηριστικά, ενώ...
υποστήριξε ότι τεχνηέντως διογκώνεται το κόστος της λεγόμενης «βαριάς» συντήρησης της οδού, ώστε ο ιδιώτης να πετύχει καλύτερη συμφωνία, αν και η Εγνατία -που έχει σχεδιαστεί να έχει διάρκεια ζωής 120 χρόνων- δεν πρόκειται να χρειαστεί τέτοιες εργασίες, πριν την παρέλευση 40ετίας.
Υπενθύμισε ότι ήδη έχουν γίνει προσφυγές, αφενός στο Συμβούλιο της Επικρατείας (κατά της απόφασης της αρμόδιας Διυπουργικής Επιτροπής για τη μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ των δικαιωμάτων περιουσιακών στοιχείων της Εγνατίας) και αφετέρου στην ΕΕ (για το θέμα των διοδίων). Παράλληλα, επίκεινται νέες, αμέσως μόλις προκηρυχθεί ο σχετικός διεθνής διαγωνισμός.

Στα 2 δισ. ευρώ το δυνητικό ανεκτέλεστο έργο, στα 550 εκατ. ευρώ οι οφειλές του δημοσίου στην εταιρεία

Πρόσθεσε ότι η εταιρεία έχει μεγάλες προοπτικές, καθώς το δυνητικό ανεκτέλεστο έργο για την επόμενη πενταετία (κάθετοι άξονες, έργα στα νησιά, εσωτερική περιφερειακή και άλλοι οδικοί άξονες κτλ) υπολογίζεται σε 2 δισ. ευρώ (με διασφαλισμένη χρηματοδότηση 1,2 δισ. από το ΕΣΠΑ). Ωστόσο, υποστήριξε, το δημόσιο την οδηγεί, μεταξύ άλλων, σε οικονομικό στραγγαλισμό, αφού τής οφείλει 550 εκατ. ευρώ από επιστροφή ΦΠΑ (σχεδόν 250 εκατ.), από επείγουσες απαλλοτριώσεις και από την ολοκλήρωση έργων αποκατάστασης φυσικών καταστροφών στις Κυκλάδες.
«Πληγή» για την εταιρεία, αλλά και ζημιογόνα επιλογή για το δημόσιο συμφέρον, είναι -σύμφωνα με τον κ.Πανέτσο- και η αφαίρεση, από την Εγνατία Οδό Α.Ε., της εποπτείας των δύο μεγάλων έργων παραχώρησης, του τμήματος «Μαλιακός-Κλειδί» και του άξονα Ε65. «Η αφαίρεση είναι αναιτιολόγητη μετά από πέντε χρόνια επιτυχούς δραστηριότητας, ενώ παράλληλα γίνεται στην κρίσιμη φάση των διαπραγματεύσεων. Επιπρόσθετα, θα προκληθεί καθυστέρηση στα έργα, λόγω ανακοπής του ρυθμούς διαχείρισης πλήθους θεμάτων (πχ, απαλλοτριώσεις, δίκτυα κοινής ωφέλειας κτλ)», ισχυρίστηκε.

Κίνδυνος επιστροφής επιδοτήσεων


Από την πλευρά του, ο παρευρισκόμενος εκπρόσωπος του δικηγορικού γραφείου, που «τρέχει» την υπόθεση των προσφυγών στο ΣτΕ και την ΕΕ, επισήμανε ότι η προσφυγή για τα διόδια στους κάθετους άξονες εδράζεται στη συγχρηματοδότηση του έργου με κοινοτικά κονδύλια, αφού υπάρχει δέσμευση από πλευράς της Ελλάδας περί μη μεταβολής των θεμελιωδών όρων, με τους οποίους γίνεται η χρηματοδότηση. Κατά συνέπεια, εφόσον η επιβολή διοδίων προχωρήσει, δεν αποκλείεται να ζητηθούν ακόμη και επιστροφές επιδοτήσεων. Παρόντες στη συνέντευξη Τύπου ήταν οι βουλευτές Γιώργος Ορφανός, Ασημίνα Ξηροτύρη, Λίτσα Αμανατίδου, Γιάννης Αμανατίδης και Βαγγέλης Διαμαντόπουλος.