Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου 2013

Υπό διάλυση τα σχολεία του Έβρου

ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΚΕΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ, ΠΟΥ ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΑΚΟΜΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ

Της Κικής Ηπειρώτου

Εικόνα διάλυσης παρουσιάζουν πολλά σχολεία στον Έβρο, με τα κενά των εκπαιδευτικών, όπως και στην υπόλοιπη χώρα, να είναι πολλά και να υπάρχει κίνδυνος να γίνουν ακόμη περισσότερα, πριν τελειώσει η σχολική χρονιά. Έτσι, οι εκπαιδευτικοί πραγματοποιούν συνεχώς υπερωρίες, πολλές φορές όχι μόνο σε ένα σχολείο, ενώ πολλά σχολεία δεν κάνουν κάποια μαθήματα, λόγω έλλειψης καθηγητών.

Ξεχασμένη υπόθεση είναι για την πλειοψηφία των σχολείων και η ενισχυτική διδασκαλία, η οποία γίνεται σε πολύ εξαιρετικές περιπτώσεις. Την ίδια στιγμή, τα λειτουργικά έξοδα έχουν μειωθεί, από το 2009, έως και 40%, με αποτέλεσμα το πετρέλαιο να χρησιμοποιείται με ιδιαίτερη φειδώ, όπως και ο,τιδήποτε άλλο, με την οικονομική κρίση να μην αφήνει ανεπηρέαστη ούτε την σχολική κοινότητα…

Κενά παντού

Μιλώντας στη «ΓΝΩΜΗ», η πρόεδρος της Β’ ΕΛΜΕ Έβρου Κική Γιαννάτου, τονίζει ότι τα κενά είναι αρκετά, με αποτέλεσμα πολλοί εκπαιδευτικοί να κάνουν υποχρεωτικά υπερωρίες, προκειμένου να καλύψουν την ύλη. Για παράδειγμα στα ΕΠΑΛ του βορείου Έβρου λείπουν αρκετές ειδικότητες, ενώ στα περισσότερα γυμνάσια δεν γίνονται τα μαθήματα των καλλιτεχνικών και της μουσικής. Η κα Γιαννάτου εκτιμά πως η κατάσταση θα γίνει ακόμη δυσκολότερη μέχρι να τελειώσει η σχολική χρονιά.
«Έρχονται σίγουρα κι άλλες αποχωρήσεις εκπαιδευτικών, για παράδειγμα λόγω συνταξιοδότησης, ενώ πάντοτε υπάρχουν και οι περιπτώσεις των αναρρωτικών αδειών. Αυτά τα κενά που θα συνεχίσουν να δημιουργούνται, δεν πρόκειται να καλυφθούν, καθώς οι πιστώσεις για τους αναπληρωτές έχουν τελειώσει. Έτσι, οι εναπομείναντες εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να κάνουν υπερωρίες, με ό,τι σημαίνει αυτό για την απόδοσή τους, καθώς στόχος δεν είναι μόνο η κάλυψη όπως-όπως της ύλης, αλλά η ουσία».
Η «λύση» των υπερωριών, όπως αναφέρει η κα Γιαννάτου τείνει να γίνει καθεστώς στην εκπαίδευση, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα του χρόνου, καθώς θα γίνουν ελάχιστοι διορισμοί.
Άλλωστε, πρόσφατα, η ΟΛΜΕ έκανε λόγο για περίπου 1.600 κενά εκπαιδευτικών που εξακολουθούν να παρατηρούνται στα σχολεία όλης της χώρας. Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Νίκος Παπαχρήστος τόνισε πως για πρώτη φορά παρατηρείται το φαινόμενο να κινδυνεύουν μαθητές να αποκλειστούν από τις εξετάσεις λόγω της άρνησης της πολιτείας να καλύψει τα κενά ακόμα και σε βασικά μαθήματα.
Ο κ. Παπαχρήστος τόνισε ότι «σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα, ιδίως οι νεοδιόριστοι, που υποχρεώνονται συχνά με μισθό 900 ευρώ να μετοικήσουν κάτω από δύσκολες συνθήκες στον τόπο διορισμού τους».


Τα «πλοκάμια» της οικονομικής κρίσης στα σχολεία

Με βασικότερο πρόβλημα τη δραματική μείωση των λειτουργικών τους εξόδων παλεύουν καθημερινά οι διευθύνσεις των σχολείων και το εκπαιδευτικό προσωπικό. Οικονομία στο φωτοτυπικό χαρτί, στους μαρκαδόρους, στις κιμωλίες, και βέβαια, στο πετρέλαιο θέρμανσης.
«Τα έξοδα για τις λειτουργικές μας δαπάνες, σε σύγκριση με το 2009, έχουν μειωθεί περίπου κατά 30 με 40%. Τα χρήματα που δίνονται για προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης είναι πάρα πολύ λίγα για να καλύψουν τις ανάγκες, ενώ κάνουμε οικονομία σε όλα, ώστε να μην μείνουμε κάποια στιγμή χωρίς τα βασικά για τη λειτουργία μας», αναφέρει η κα Γιαννάτου.
Ωστόσο, πέρα από τη φτώχεια στα σχολεία, προβλήματα υπάρχουν και στις οικογένειες των μαθητών. Σύμφωνα με την πρόεδρο της Β’ ΕΛΜΕ Έβρου, πιο πρόσφατο θέμα που έχει ανακύψει, αφορά στις εκπαιδευτικές εκδρομές των μαθητών που οργανώνονται αυτό το διάστημα. Υπάρχουν οικογένειες, ιδιαίτερα όσες έχουν δύο μαθητές σε γυμνάσιο ή/και λύκειο, που αδυνατούν να καλύψουν τα έξοδα. Άλλες οικογένειες αδυνατούν να στείλουν το παιδί τους σε κάποιο φροντιστήριο, και με την ενισχυτική διδασκαλία να έχει σταματήσει, αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα. Πέρα από όλα αυτά, οι όποιες εντάσεις δημιουργεί αυτή η κατάσταση στο οικογενειακό περιβάλλον, αρκετές φορές, μεταφέρεται και μέσα στο σχολείο. Διότι, ως γνωστόν, η φτώχεια φέρνει γκρίνια…

Δημοσιεύθηκε στη ΓΝΩΜΗ