“BARBARA": ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΓΕΡΜΑΝΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
ΚΡΙΣΤΙΑΝ ΠΕΤΖΟΛΝΤ ΘΑ ΠΡΟΒΑΛΛΕΙ Η ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
Τα τελευταία χρόνια, η γερμανική κινηματογραφική παραγωγή στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε ταινίες που αφορούν στα χρόνια του Τείχους και στη ζωή στην ανατολική πλευρά. Πρόκειται για ταινίες που, όσο κι αν διαφέρουν μεταξύ τους στην υπόθεση και στους χαρακτήρες, ωστόσο ακολουθούν μια “περπατημένη”: το σκηνικό τοποθετείται στις πόλεις, η οπτική ταυτίζεται με την οπτική του αστικού πληθυσμού, οι ήρωες είναι πρόσωπα με ενεργή πολιτική δράση. Ως προς αυτά τα χαρακτηριστικά, η “Barbara” διαφέρει.
Στην ταινία του Κρίστιαν Πέτζολντ παρακολουθούμε τη διαδρομή της Μπάρμπαρα (Νίνα Χος), μιας γιατρού που θέλει πάσι θυσία να δραπετεύσει στη Δύση. Οι αιτήσεις της για άδεια εξόδου απορρίπτονται και η ίδια μετατίθεται σε ένα αποκομμένο χωριό της ανατολικής Γερμανίας, στο οποίο νιώθει παράτερη, ξένη. Στη νέα της ζωή, η Μπάρμπαρα είναι γεμάτη αντιθέσεις και διλήμματα. Νιώθει να πνίγεται και να εγκλωβίζεται μέσα στο όμορφο γερμανικό τοπίο, ένα τοπίο που θα μπορούσε να την αναζωογονεί.
Κάνει ποδήλατο στην εξοχή και προσπαθεί να νιώσει ελεύθερη, όμως αυτό είναι αδύνατο, γιατί συνέχεια την παρακολουθούν. Η δουλειά στο νοσοκομείο της δίνει μεγάλη ικανοποίηση και την κάνει να νιώθει χρήσιμη, όμως όταν τελειώνει η βάρδια και επιστρέφει στο σπίτι, είναι πάλι μόνη. Θέλει να ακολουθήσει τον εραστή της στη Δύση και να κάνει μια νέα αρχή, ωστόσο κατι φαίνεται να την κρατάει στο μικρό χωριό. Ίσως η σχέση που αναπτύσσει σιγά σιγά με τους ασθενείς της. Ίσως ο Δρ Άντρε (Ρόναλντ Τσέρφελντ), ο συμπαθητικός γιατρός που προσπαθεί να την καταλάβει.
Ο βραβευμένος Γερμανός σκηνοθέτης Κρίστιαν Πέτζολντ, σε συνεργασία με τη μούσα του, Νίνα Χος, φτιάχνει μια καθηλωτική δραματική ιστορία που κρατά το ενδιαφέρον ζωντανό από την αρχή μέχρι το τέλος. Το τοπίο μας δίνει ταυτόχρονα την αίσθηση της ελευθερίας, αλλά και της εγκατάλειψης – συναίσθημα που ενισχύεται κι από την “επιλογή” να μη μας δείχνει πολύ τα πρόσωπα των υπόλοιπων κατοίκων, σα να μην υπάρχει κανένας άλλος στο χωριό, εκτός από τους γιατρούς και την αστυνομία που παρακολουθεί την πρωταγωνίστρια.
Όσο για την ίδια την ηρωίδα, στην αρχή φαίνεται απόμακρη, ψυχρή και αντιπαθητική – ανταποκρινόμενη χωρίς να το επιδιώκει σε στερεότυπα που εχουμε για τους Γερμανούς τα τελευταία χρόνια... – γρήγορα όμως καταλαβαίνουμε ότι είναι αμυντική, πληγωμένη, σαν το θηρίο στο κλουβί. Είναι μια γυναίκα που προσπαθεί να διατηρήσει την αξιοπρέπειά της μέσα στην ιδιόμορφη φυλακή της, κρατώντας ζωντανό το όνειρό της για απόδραση.
Η ταινία “Barbara“ προβλήθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του 62ου Φεστιβάλ Βερολίνου και χάρισε στον Κρίστιαν Πέτζολντ το βραβείο σκηνοθεσίας. Θα προβληθεί από την ΚΛΑ την Δευτέρα 1 και την Τρίτη 2 Απρίλη. Μην τη χάσετε!
Της
Χριστίνας Τέντε
Τα τελευταία χρόνια, η γερμανική κινηματογραφική παραγωγή στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε ταινίες που αφορούν στα χρόνια του Τείχους και στη ζωή στην ανατολική πλευρά. Πρόκειται για ταινίες που, όσο κι αν διαφέρουν μεταξύ τους στην υπόθεση και στους χαρακτήρες, ωστόσο ακολουθούν μια “περπατημένη”: το σκηνικό τοποθετείται στις πόλεις, η οπτική ταυτίζεται με την οπτική του αστικού πληθυσμού, οι ήρωες είναι πρόσωπα με ενεργή πολιτική δράση. Ως προς αυτά τα χαρακτηριστικά, η “Barbara” διαφέρει.
Στην ταινία του Κρίστιαν Πέτζολντ παρακολουθούμε τη διαδρομή της Μπάρμπαρα (Νίνα Χος), μιας γιατρού που θέλει πάσι θυσία να δραπετεύσει στη Δύση. Οι αιτήσεις της για άδεια εξόδου απορρίπτονται και η ίδια μετατίθεται σε ένα αποκομμένο χωριό της ανατολικής Γερμανίας, στο οποίο νιώθει παράτερη, ξένη. Στη νέα της ζωή, η Μπάρμπαρα είναι γεμάτη αντιθέσεις και διλήμματα. Νιώθει να πνίγεται και να εγκλωβίζεται μέσα στο όμορφο γερμανικό τοπίο, ένα τοπίο που θα μπορούσε να την αναζωογονεί.
Κάνει ποδήλατο στην εξοχή και προσπαθεί να νιώσει ελεύθερη, όμως αυτό είναι αδύνατο, γιατί συνέχεια την παρακολουθούν. Η δουλειά στο νοσοκομείο της δίνει μεγάλη ικανοποίηση και την κάνει να νιώθει χρήσιμη, όμως όταν τελειώνει η βάρδια και επιστρέφει στο σπίτι, είναι πάλι μόνη. Θέλει να ακολουθήσει τον εραστή της στη Δύση και να κάνει μια νέα αρχή, ωστόσο κατι φαίνεται να την κρατάει στο μικρό χωριό. Ίσως η σχέση που αναπτύσσει σιγά σιγά με τους ασθενείς της. Ίσως ο Δρ Άντρε (Ρόναλντ Τσέρφελντ), ο συμπαθητικός γιατρός που προσπαθεί να την καταλάβει.
Ο βραβευμένος Γερμανός σκηνοθέτης Κρίστιαν Πέτζολντ, σε συνεργασία με τη μούσα του, Νίνα Χος, φτιάχνει μια καθηλωτική δραματική ιστορία που κρατά το ενδιαφέρον ζωντανό από την αρχή μέχρι το τέλος. Το τοπίο μας δίνει ταυτόχρονα την αίσθηση της ελευθερίας, αλλά και της εγκατάλειψης – συναίσθημα που ενισχύεται κι από την “επιλογή” να μη μας δείχνει πολύ τα πρόσωπα των υπόλοιπων κατοίκων, σα να μην υπάρχει κανένας άλλος στο χωριό, εκτός από τους γιατρούς και την αστυνομία που παρακολουθεί την πρωταγωνίστρια.
Όσο για την ίδια την ηρωίδα, στην αρχή φαίνεται απόμακρη, ψυχρή και αντιπαθητική – ανταποκρινόμενη χωρίς να το επιδιώκει σε στερεότυπα που εχουμε για τους Γερμανούς τα τελευταία χρόνια... – γρήγορα όμως καταλαβαίνουμε ότι είναι αμυντική, πληγωμένη, σαν το θηρίο στο κλουβί. Είναι μια γυναίκα που προσπαθεί να διατηρήσει την αξιοπρέπειά της μέσα στην ιδιόμορφη φυλακή της, κρατώντας ζωντανό το όνειρό της για απόδραση.
Η ταινία “Barbara“ προβλήθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του 62ου Φεστιβάλ Βερολίνου και χάρισε στον Κρίστιαν Πέτζολντ το βραβείο σκηνοθεσίας. Θα προβληθεί από την ΚΛΑ την Δευτέρα 1 και την Τρίτη 2 Απρίλη. Μην τη χάσετε!
Δευτέρα, 1 και Τρίτη, 2 Απριλίου 2013
Barbara - Κρίστιαν Πέτσολντ
Σενάριο: Κρίστιαν Πέτσολντ
Ηθοποιοί: Νίνα Χος, Ρόναλντ Τσέρφελντ, Ράινερ Μποκ, Κριστίνα Χέκε
Γερμανία, 2012, διάρκεια: 105'
Barbara - Κρίστιαν Πέτσολντ
Σενάριο: Κρίστιαν Πέτσολντ
Ηθοποιοί: Νίνα Χος, Ρόναλντ Τσέρφελντ, Ράινερ Μποκ, Κριστίνα Χέκε
Γερμανία, 2012, διάρκεια: 105'