«Φοβάμαι ότι πλέον κάθε χρονιά θα είναι χειρότερη από την προηγούμενη», σχολίασε χαρακτηριστικά στην εφημερίδα «Χρόνος» της Κομοτηνής, ο πρύτανης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης Κωνσταντίνος Ρέμελης, κάνοντας έναν απολογισμό της φετινής ακαδημαϊκής χρονιάς.
«Προβλήματα στην εκπαίδευση υπάρχουν» τόνισε, ωστόσο αναρωτήθηκε αν υπάρχει πραγματική αδυναμία της πολιτείας να ανταπεξέλθει οικονομικά, ή αν «έχει υποτιμηθεί η ανώτατη εκπαίδευση και πηγαίνουμε για διάλυση της, ώστε να έρθει το ιδιωτικό πανεπιστήμιο μετά πολλών επαίνων». Από την ακαδημαϊκή χρονιά που ολοκληρώθηκε ο κ. Ρέμελης δεν κρατά όπως είπε θετικά στοιχεία
και αυτό γιατί οι πρυτανικές αρχές δεν αφήνονται να ανταποκριθούν στο
ρόλο τους. «Τα προβλήματα της καθημερινότητας μας βασανίζουν σε τέτοιο βαθμό
που δεν μπορούμε να αναπτύξουμε δυνάμεις εκεί που χρειάζεται».
«Προβλήματα στην εκπαίδευση υπάρχουν» τόνισε, ωστόσο αναρωτήθηκε αν υπάρχει πραγματική αδυναμία της πολιτείας να ανταπεξέλθει οικονομικά, ή αν «έχει υποτιμηθεί η ανώτατη εκπαίδευση και πηγαίνουμε για διάλυση της, ώστε να έρθει το ιδιωτικό πανεπιστήμιο μετά πολλών επαίνων». Από την ακαδημαϊκή χρονιά που ολοκληρώθηκε ο κ. Ρέμελης δεν κρατά όπως είπε θετικά στοιχεία
Το μέλλον είναι άγνωστο για το ΔΠΘ και για την εκπαίδευση
γενικότερα αυτό όμως που γνωρίζουν οι πρυτανικές αρχές είναι ότι
αποδυναμώνονται επιστημονικά. Είναι η νέα πληγή που επιφέρουν τα μνημόνια και
οι δανειακές συμβάσεις στη δημόσια εκπαίδευση και δεν μπορεί να μείνει
ανεπηρέαστο το ΔΠΘ. Συνταξιοδοτούνται οι καθηγητές και οι θέσεις που αφήνουν
παραμένουν κενές, είπε ο κ. Ρέμελης. «Κλείνοντας τη χρονιά έχουμε και αρκετές
απώλειες μελών ΔΕΠ που αποχωρούν λόγω συμπλήρωσης του ορίου ηλικίας και κανείς
από αυτούς δεν αντικαθίσταται». Το πρόβλημα εντοπίζεται σε όλες τις σχολές
εκτός από τις καινούριες διευκρίνισε. «Όσοι έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της
ηλικίας τους φεύγουν και δεν αναπληρώνονται. Οι θέσεις τους δεν προκηρύσσονται.
Ενώ παλαιότερα είχαμε αυτόματη προκήρυξη των θέσεων αυτών, τώρα δεν
συμπληρώνονται αυτά τα κενά. Δεν ξέρω τι θα γίνει αν συνεχίσουμε έτσι σε μερικά
χρόνια. Φοβούμαι ότι θα δούμε να εφαρμόζεται η λανκαστεριανή μέθοδος
διδασκαλίας. Είναι αυτή η μέθοδος που οι τεταρτοετείς διδάσκουν στους
πρωτοετείς. Εάν φτάσουμε εκεί, τότε αυτοί που λένε για το ελληνικό πανεπιστήμιο
σήμερα, θα δικαιωθούν».
Πενιχρά τα οικονομικά
Πέρα από τις ελλείψεις επιστημονικού προσωπικού τα
εκπαιδευτικά ιδρύματα έχουν να τα βγάλουν πέρα και με τα πενιχρά οικονομικά
τους. Μάλιστα το θέμα συζητήθηκε σε προηγούμενη έκτακτη σύνοδο των πρυτάνεων
της χώρας. Οι πρυτάνεις έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου υποστηρίζοντας πως
εξαιτίας της πολιτικής λιτότητας απογυμνώνεται στην κυριολεξία το πανεπιστήμιο
και ο ρόλος του. Τα πράγματα δεν είναι ρόδινα και για το ΔΠΘ, που έχει να
φροντίσει για περίπου 23.000 φοιτητές σε τέσσερις πόλεις. Τεράστια έξοδα για τη
συντήρηση των δομών και των υποδομών και χιλιάδες νέοι πρέπει να μετακινηθούν,
να στεγαστούν και να σιτιστούν. Την ίδια ώρα μειωμένος κατά περίπου 50% είναι ο
σημερινός προϋπολογισμός του ΔΠΘ, παραδέχθηκε ο κ. Ρέμελης.