«Φυτεύουν» νέους σταθμούς διοδίων και στους κάθετους δρόμους της Εγνατίας οδού, λίγο πριν παραδώσουν τον υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο σε ιδιώτες και έναντι ευτελούς τιμήματος. Σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, που κατατέθηκε στη Βουλή και αφορά τη συγκρότηση ανεξάρτητης αρχής συντονισμού πτήσεων(!), προβλέπεται η λειτουργία σταθμών διοδίων σε τρεις κάθετους άξονες της Εγνατίας οδού που οδηγούν σε ισάριθμα συνοριακά φυλάκια.
Τα τμήματα
Πρόκειται για τα τμήματα Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, μήκους 72 χλμ., και Σέρρες-Προμαχώνας, μήκους 96 χλμ., όπου δεν είχαν προβλεφθεί σταθμοί διοδίων με τον νόμο 3481/2006 που αφορά αυτόν τον τομέα σε όλο το μήκος της Εγνατίας οδού.
Το ίδιο προβλέπεται και για το κομμάτι των 45 χλμ., από τη Χαλάστρα Θεσσαλονίκης ώς τον μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων, που είναι τμήμα του βασικού εθνικού οδικού δικτύου, του ΠΑΘΕ. Με τη νέα ρύθμιση, θα μπορούν να λειτουργήσουν σταθμοί με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, που θα καθορίζει τις θέσεις τους και το ύψος των διοδίων.
Η Εγνατία οδός έχει περάσει εδώ και ένα χρόνο στην αρμοδιότητα του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ετοιμάζεται να προκηρύξει διαγωνισμό για την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου σε ιδιώτες για 20-30 χρόνια. Η διαδικασία αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στον Ιανουάριο και θα αφορά μια «μπίζνα» αποδοτικότερη και από τις αποικιοκρατικές συμβάσεις για τους αυτοκινητόδρομους που επικυρώθηκαν χθες από τη Βουλή!
Πρόκειται για τον υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο των 670 χλμ. που ενώνει την Ηγουμενίτσα με την Αλεξανδρούπολη, ενώ διαθέτει έξι κάθετους άξονες που οδηγούν στις γειτονικές χώρες. Τα έργα στην Εγνατία κόστισαν στους Ελληνες φορολογούμενους πάνω από 6 δισ. ευρώ.
Σήμερα λειτουργούν έξι σταθμοί διοδίων. Στα Τύρια Θεσπρωτίας, το Μαλακάσι Μετσόβου, τον Πολύμυλο Κοζάνης, την Ανάληψη Λαγκαδά, τη Μουσθένη Καβάλας και τον Ιασμο Κομοτηνής. Το τέλος για Ι.Χ. είναι 2,40 ευρώ, πολύ χαμηλότερο από αυτά που ισχύουν στο εθνικό δίκτυο που έχει εκχωρηθεί σε εργολάβους. Τα ετήσια έσοδα υπολογίζονται σε 30-35 εκατ. ευρώ.
Τα χειρότερα έρχονται…
Ο έτοιμος αυτοκινητόδρομος προβλέπεται να εκχωρηθεί σε ιδιώτες, αλλά το Δημόσιο θα φορτωθεί δάνεια ύψους 600 εκατ. ευρώ που έχουν συναφθεί με εμπορικές τράπεζες την περίοδο 2005-09 για την ολοκλήρωση των έργων.
Οι ιδιώτες θα αναλάβουν να δίνουν στο Δημόσιο ένα τίμημα, που εκτιμάται ότι θα κυμαίνεται γύρω στα 80 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Θα έχουν δικαίωμα να τριπλασιάσουν τους σταθμούς διοδίων στον βασικό άξονα και επιπλέον να καθορίσουν υψηλότερες τιμές, ενώ θα αναλάβουν και τους τρεις κάθετους άξονες που κατά τύχη έχουν υψηλή κυκλοφορία, μαζί με τους σταθμούς διοδίων…
Της Χαράς Τζαναβάρα
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
Τα τμήματα
Πρόκειται για τα τμήματα Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, μήκους 72 χλμ., και Σέρρες-Προμαχώνας, μήκους 96 χλμ., όπου δεν είχαν προβλεφθεί σταθμοί διοδίων με τον νόμο 3481/2006 που αφορά αυτόν τον τομέα σε όλο το μήκος της Εγνατίας οδού.
Το ίδιο προβλέπεται και για το κομμάτι των 45 χλμ., από τη Χαλάστρα Θεσσαλονίκης ώς τον μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων, που είναι τμήμα του βασικού εθνικού οδικού δικτύου, του ΠΑΘΕ. Με τη νέα ρύθμιση, θα μπορούν να λειτουργήσουν σταθμοί με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, που θα καθορίζει τις θέσεις τους και το ύψος των διοδίων.
Η Εγνατία οδός έχει περάσει εδώ και ένα χρόνο στην αρμοδιότητα του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ετοιμάζεται να προκηρύξει διαγωνισμό για την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου σε ιδιώτες για 20-30 χρόνια. Η διαδικασία αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στον Ιανουάριο και θα αφορά μια «μπίζνα» αποδοτικότερη και από τις αποικιοκρατικές συμβάσεις για τους αυτοκινητόδρομους που επικυρώθηκαν χθες από τη Βουλή!
Πρόκειται για τον υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο των 670 χλμ. που ενώνει την Ηγουμενίτσα με την Αλεξανδρούπολη, ενώ διαθέτει έξι κάθετους άξονες που οδηγούν στις γειτονικές χώρες. Τα έργα στην Εγνατία κόστισαν στους Ελληνες φορολογούμενους πάνω από 6 δισ. ευρώ.
Σήμερα λειτουργούν έξι σταθμοί διοδίων. Στα Τύρια Θεσπρωτίας, το Μαλακάσι Μετσόβου, τον Πολύμυλο Κοζάνης, την Ανάληψη Λαγκαδά, τη Μουσθένη Καβάλας και τον Ιασμο Κομοτηνής. Το τέλος για Ι.Χ. είναι 2,40 ευρώ, πολύ χαμηλότερο από αυτά που ισχύουν στο εθνικό δίκτυο που έχει εκχωρηθεί σε εργολάβους. Τα ετήσια έσοδα υπολογίζονται σε 30-35 εκατ. ευρώ.
Τα χειρότερα έρχονται…
Ο έτοιμος αυτοκινητόδρομος προβλέπεται να εκχωρηθεί σε ιδιώτες, αλλά το Δημόσιο θα φορτωθεί δάνεια ύψους 600 εκατ. ευρώ που έχουν συναφθεί με εμπορικές τράπεζες την περίοδο 2005-09 για την ολοκλήρωση των έργων.
Οι ιδιώτες θα αναλάβουν να δίνουν στο Δημόσιο ένα τίμημα, που εκτιμάται ότι θα κυμαίνεται γύρω στα 80 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Θα έχουν δικαίωμα να τριπλασιάσουν τους σταθμούς διοδίων στον βασικό άξονα και επιπλέον να καθορίσουν υψηλότερες τιμές, ενώ θα αναλάβουν και τους τρεις κάθετους άξονες που κατά τύχη έχουν υψηλή κυκλοφορία, μαζί με τους σταθμούς διοδίων…
Της Χαράς Τζαναβάρα
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ