Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013

8 άξονες-προτάσεις για την αγορά από τον Εμπορικό Σύλλογο Αλεξ/πολης

Τους 8 άξονες-προτάσεις για το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς καταθέτει ο εμπορικός σύλλογος Αλεξανδρούπολης, βάσει των οποίων μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά φλέγοντα θέματα του εμπορικού κόσμου.
Οι θέσεις του ΔΣ του εμπορικού συλλόγου Αλεξανδρούπολης και του προέδρου Στάθη Μακρίδη, σχετίζονται με το πλαίσιο της λειτουργίας της αγοράς οι οποίες ταυτίζονται με την πρόταση  που έχει ήδη καταθέσει η ΕΣΕΕ στο Υπουργείο Ανάπτυξης.
 Οι θέσεις του Συλλόγου αναλύονται στους ακόλουθους  οκτώ άξονες:

1. Υπερχρεωμένη Επιχείρηση
Να γίνει νομοθέτηση ορισμού για την «εντός κρίσης» υπερχρεωμένη επιχείρηση και ταυτόχρονα να κατατεθεί σχέδιο τροπολογίας για την άρση της οικονομικής βίας και των αστικών και ποινικών διώξεων κατά της επιχείρησης αυτής, προκειμένου να επιβιώσει μέσα στο περιβάλλον της οικονομικής ύφεσης. Παράλληλα πρέπει να τονιστεί η επιτακτική ανάγκη θέσπισης νόμου-ρύθμισης για την υπερχρεωμένη επιχείρηση, αντίστοιχου με εκείνου των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, στον οποίο θα μπορούν να ενταχθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής, με πρωταρχικό στόχο την αποφυγή άλλων «λουκέτων» και την διόγκωση της ανεργίας.
2.Εκπτώσεις Προσφορές
Αναστολή του θεσμικού πλαισίου της διενέργειας διαρκών προσφορών και την ανάγκη περιορισμού και σαφούς ορισμού των περιόδων εκπτώσεων και προσφορών. Θεσμοθέτηση δύο (2) ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων (Mid Season Sales), το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου και το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου. Για τη διενέργεια των προσφορών από τα εμπορικά καταστήματα, προτείνουμε:
·  Η κάθε επιχείρηση να έχει δικαίωμα κατ’ επιλογήν της να διενεργεί προσφορές μέχρι δύο (2) δεκαήμερα το χρόνο και ποτέ συνεχόμενα.
·  Στις προσφορές να αναγράφεται μόνο τιμή χωρίς ποσοστό έκπτωσης.
·  Όσον αφορά την απαγόρευση διενέργειας προσφορών, η συγκεκριμένη διάταξη θα πρέπει να διατυπωθεί ως εξής : «Τριάντα (30) ημέρες πριν από την έναρξη των τεσσάρων (4) περιόδων εκπτώσεων απαγορεύεται στους υπεύθυνους των εμπορικών καταστημάτων να ανακοινώνουν προς το κοινό εκπτώσεις, προσφορές ή προωθητικές ενέργειες με οποιονδήποτε ηλεκτρονικό η έντυπο τρόπο».

3.Λειτουργία αυτοτελών Stock Outlet Καταστημάτων
·  Να προσδιορισθεί νομοθετικά το αντικείμενο δραστηριότητος και οι όροι και προϋποθέσεις χαρακτηρισμού των εν λόγω καταστημάτων.
·  Στα προϊόντα να αναγράφεται μία μόνο τιμή και να σημαίνονται ανάλογα (stock, ελαττωματικό, προϊόν ειδικής παραγωγής) με τον αντίστοιχο για κάθε κατηγορία συγκεκριμένο προσδιορισμό που θα επισημαίνεται  στην ετικέτα.
·  Να απαγορεύεται στα stock - outlet η οποιαδήποτε ανάρτηση πινακίδων με ποσοστά έκπτωσης.
·  Να απαγορεύεται στα καταστήματα αυτά η διάθεση εμπορευμάτων, τα οποία προσφέρονται ταυτόχρονα στην υπόλοιπη αγορά.
·  Να δίνεται η δυνατότητα σε επιχειρήσεις να διαθέτουν ειδικό χώρο εντός τους καταστήματος για εμπορεύματα Stock.
4.Νόμιμο υπαίθριο εμπόριο
Πάγια θέση του Ελληνικού Εμπορίου είναι να απαγορεύεται κάθε υπαίθρια εμπορική δραστηριότητα, εκτός της πώλησης προϊόντων γης και θάλασσας στις λαϊκές αγορές μόνο από παραγωγούς και της πώλησης παραδοσιακών και μόνο προϊόντων (κουλούρια, ξηροί καρποί, κάστανα, αραβόσιτο, φυσικά άνθη), από όσους διαθέτουν την σχετική άδεια. Η άσκηση της συγκεκριμένης δραστηριότητας να γίνεται σε καθορισμένες περιοχές και να είναι υποχρεωτική η χρήση ταμειακής μηχανής. 
5. Δημιουργία «Open Malls»
Ενεργοποίηση και εφαρμογή της δράσης «Δημιουργία ανοικτών εμπορικών κέντρων στα κέντρα των πόλεων» («Open Malls»).  Η δράση αυτή θα δώσει πολλές ευκαιρίες σε εμπορικές επιχειρήσεις που ήδη λειτουργούν, ενώ θα ξαναζωντανέψει τα κέντρα πολλών πόλεων που έχουν υποβαθμιστεί. Δεν θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ θα αναδείξει και θα αναβαθμίσει τα παραδοσιακά κέντρα των πόλεων.
6. Εμπόριο σε τουριστικές περιοχές
Ένα κρίσιμο θέμα που πρέπει επίσης να ρυθμιστεί με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου είναι αυτό του ωραρίου των τουριστικών και εποχικών αγορών. Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει να προβλεφθεί σε κεντρικό επίπεδο και με το παρόν σχέδιο νόμου η αποφασιστική αρμοδιότητα των τοπικών Εμπορικών Συλλόγων που γνωρίζουν τις ανάγκες των σχετικών περιοχών καλύτερα από τον καθένα, σε αντικατάσταση των διαφόρων διοικητικών οργάνων, όπως ο Περιφερειάρχης. Με τον τρόπο αυτό, το τοπικό ωράριο καταστημάτων στις εποχιακά λειτουργούσες αγορές και στους τουριστικούς τόπους και περιοχές θα «αυτορυθμίζεται» και έτσι μπορεί να επιλυθεί και το πρόβλημα λειτουργίας του παραδοσιακού εμπορικού κέντρου της Αθήνας, το οποίο μπορεί να διευρυνθεί τόσο χωρικά όσο και χρονικά και το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων εντός αυτού, να καθορίζεται για όλες τις ημέρες με απόφαση του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών.
7. Ένταξη του εμπορίου στα ΠΕΠ
Α. Δράσεις που θα μπορούσαν να ενταχθούν στο Πρόγραμμα Ψηφιακή Σύγκλιση ειδικά στοχευμένες στο λιανικό εμπόριο :
-ηλεκτρονικό εμπόριο (δημιουργία e-shop),
-προμήθεια νέου τύπου «on line» ταμειακών μηχανών,
-δράση εφοδιαστικής αλυσίδας,
- ηλεκτρονική αποθήκη,
- ηλεκτρονική παραγγελειοληψία και τιμολόγηση,
- bar coding,
- εξοπλισμός αποθήκης,
-αγορά και αναβάθμιση λογισμικού,
-προμήθεια νέου τύπου ταμειακών μηχανών,
-ηλεκτρονική πιστοποίηση συστημάτων διασφάλισης ποιότητας,
-δυνατότητα δημιουργίας προγράμματος «Εξοικονομώ»,
-εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροών – εκροών.
Β. Δράσεις από το Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα»
1) Ενεργοποίηση της πρότασης της ΕΣΕΕ  για ενίσχυση των εμπορικών επιχειρήσεων για την δημιουργία ανοιχτών εμπορικών κέντρων «Open Malls» στα κέντρα των πόλεων καθώς και η δυνατότητα δημιουργίας Ειδικών Αγορών σε παραμεθόριες περιοχές.
2) Εκπαίδευση και κατάρτιση εμπόρων, ώστε να μετεξελίξουν τις επιχειρήσεις τους από μικρο-εισαγωγικές σε μικρο-εξαγωγικές. Στον κλάδο του εμπορίου των τροφίμων και των παραδοσιακών προϊόντων μπορούμε  να αναπτύξουμε την δράση που ξεκίνησε από την Γαλλία και αντίστοιχα να την ονομάσουμε «η Ελλάδα σπίτι σας».
Γ. Δράσεις αντιμετώπισης ρευστότητας με την ενεργοποίηση του ΕΤΕΑΝ
Είναι απαραίτητη η άμεση ενεργοποίηση των δράσεων εγγυήσεων και αύξησης του ποσού για κεφάλαιο κίνησης από 50 εκ ευρώ σε 100 εκ ευρώ με στόχο την παροχή άμεσης ρευστότητας στην αγορά μέσω του ΕΤΕΑΝ.
Ενόψει του κεντρικού σχεδιασμού της νέας προγραμματικής περιόδου 2014-2020 θεωρούμε περισσότερο από απαραίτητη την άμεση συνεργασία με τις υπηρεσίες που Υπουργείου σας, ώστε τελικά να δρομολογηθούν εκείνες οι δράσεις που θα είναι χρήσιμες για την αγορά και το ελληνικό εμπόριο.
Είναι σαφές ότι σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία, όπου η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα βρίσκεται σε μια εξαιρετικά δυσμενή θέση, είναι αναγκαίο να αναζητηθούν τρόποι αναπτυξιακής ανάκαμψης της χειμαζόμενης ελληνικής αγοράς. Η αναπτυξιακή αξιοποίηση των κοινοτικών προγραμμάτων  είναι μια πρώτη λύση στο πρόβλημα, αφού θα δώσει τη δυνατότητα σε χιλιάδες επιχειρηματίες να σταθούν στα πόδια τους σε μια περίοδο έντονων πιέσεων».
8. Λειτουργία τις Κυριακές
Πρόταση για τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων είναι:
· Δύο (2) Κυριακές το μήνα Δεκέμβριο, προ των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
· Δύο (2) Κυριακές, μία πριν το Πάσχα και μία  με απόφαση του Τοπικού Εμπορικού Συλλόγου, ενώ ορισμένοι Εμπορικοί Σύλλογοι έχουν προτείνει τρεις (3) Κυριακές κατά την εορταστική περίοδο Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς και τρεις (3) με απόφαση των Τοπικών Εμπορικών Συλλόγων.
Θεωρείται ως απαραίτητη η απόσυρση του άρθρου 6 του σχεδίου νόμου για τον Αγορανομικό Κώδικα, που προβλέπει την πλήρη απελευθέρωση της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές, για να υπάρξει οποιαδήποτε περαιτέρω συζήτηση για το πλαίσιο της αγοράς. Η συγκεκριμένη διάταξη θα αποτελέσει τη «χαριστική βολή» για τη χειμαζόμενη μικρομεσαία εμπορική επιχείρηση. Είναι τουλάχιστον υποκριτικό να υποστηρίζει κάποιος ότι το άνοιγμα της Κυριακής θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, όταν έχουν κλείσει το 2012 36.000 επιχειρήσεις και περισσότερες από 20 μεγάλες εμπορικές έχουν ήδη μπει στο άρθρο 99. Οι αναφορές του ΥΠΑΝ  σε μη επικαιροποιημένα στοιχεία του ΟΟΣΑ για τα έτη 2004 και 2005 δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με την κατανάλωση, τους μισθούς και την ανεργία της Ελλάδας του 2013. Τα επιχειρήματα αναφορικά με την ενίσχυση της απασχόλησης και την τόνωση της κατανάλωσης στην περίπτωση λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων 52 Κυριακές είναι παντελώς αδύναμα και περιορίζονται σε πειραματισμούς που δεν αποδέχεται πλέον η ελληνική αγορά. Είναι καλό σε μία περίοδο που η ελληνική αγορά πασχίζει να ξεφύγει από τον κύκλο της ύφεσης, ορισμένοι να μην ξεχνούν τον θεσμικό τους ρόλο και να επιδιώξουν τη συνεννόηση και τη συνεργία με τους φορείς της αγοράς.