Δευτέρα 18 Μαρτίου 2013

ΕΡΓΟΣΕ:«Σβήνει» το Βόσπορο η Αλεξανδρούπολη

Της Μαρίας Μόσχου
Να διεκδικήσει κομμάτι της πίτας των εμπορευματικών μεταφορών από την Τουρκία θα επιχειρήσει η ελληνική κυβέρνηση δημιουργώντας μια νέα «πύλη» εισόδου και εξόδου εμπορευμάτων από την χώρα μας.
Πρόκειται για την σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο. Το έργο δημοπρατείται άμεσα από την ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε, θα έχει προϋπολογισμό 4 εκατ. ευρώ και η προθεσμία ολοκλήρωσης είναι 12 ημερολογιακοί μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Η σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με την υπάρχουσα γραμμή θα συνδέσει το σιδηροδρομικό δίκτυο με τη Βουλγαρία (Βάρνα), ουσιαστικά παρακάμπτοντας τη θαλάσσια μεταφορά μέσω Βοσπόρου.
Η απευθείας σύνδεση με Βάρνα θα λειτουργήσει σαν εναλλακτικό πέρασμα των προϊόντων από το Βόσπορο μειώνοντας τις περίπου 2,5 ημέρες που χρειάζεται σήμερα η μεταφορά σε περίπου 6 ώρες.
Η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα Αλεξανδρούπολης, με το διεθνές δίκτυο θα καταστήσει λιμάνι υψίστης στρατηγικής σημασίας με το σιδηροδρομικό άξονα Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη μέσω του οποίου θα παρακάμπτονται τα στενά του Βοσπόρου, για διάφορα φορτία και κυρίως κοντέινερ.
Η σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει τα δύο λιμάνια υπάρχει εδώ και δεκαετίας και μάλιστα το βουλγαρικό της τμήμα αναβαθμίζεται με κοινοτικά κονδύλια, αλλά για 300 μέτρα η σύνδεση του δικτύου του ΟΣΕ με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δεν έχει ολοκληρωθεί.

Η διαδρομή σήμερα

Σήμερα, η σύνδεση του Αιγαίου με τη Μαύρη Θάλασσα πραγματοποιείται μέσω των στενών του Βοσπόρου. Η σύνδεση αυτή, όμως, λόγω της μοναδικότητας αλλά και της γεωγραφίας της (περιορισμένο πλάτος σε πολλά σημεία), συνοδεύεται από σειρά προβλημάτων.
Μεταξύ αυτών, τα σημαντικότερα είναι το υψηλό κόστος (είτε με τη μορφή τελών διέλευσης είτε με τη μορφή αυξημένου χρόνου διέλευσης) και ο αυξημένος κίνδυνος ατυχημάτων (θέματα ασφάλειας και περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε περίπτωση κάποιου ατυχήματος), ως αποτελέσματα της υψηλής συμφόρησής της. Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι ο διάδρομος Sea2Sea θα μπορούσε να λειτουργήσει ως εναλλακτική διαδρομή της διάσχισης των στενών του Βοσπόρου για συγκεκριμένους τύπους φορτίων. Αξιοσημείωτο είναι ότι σήμερα για τη διέλευση ενός φορτίου από το Βόσπορο που ξεκινά από Πειραιά για Τσεχία απαιτούνται περίπου 120 χιλ. ευρώ ενώ η ανάλογη μετακίνηση με το τρένο θα κόστισε για ένα κοντέινερ 60,000 ευρω!!!

Το λιμάνι

Την ισχυροποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης αλλά και της Θεσσαλονίκης τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως εναλλακτικά από αυτά του Πειραιά θα επιφέρει η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.
Στο πλαίσιο αυτό η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορούσε να είναι ακόμα πιο ελκυστική σε οποιοδήποτε αγοραστή μια και μέσα στο επόμενο δίμηνο ο φάκελος για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας θα παραπεμφθεί στο ΤΑΙΠΕΔ. Πάντως δεν είναι τυχαίο ότι μεταξύ άλλων ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν ήδη δείξει οι Ρώσοι οι οποίοι χρησιμοποιούν επί το πλείστον το Βόσπορο για τη διακίνηση των πλοίων τους.

Από την "Ημερησία"