Στις 23 Απριλίου του 2010 ο τότε πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου ανακοινώνει την προσφυγή της ελληνικής οικονομίας στον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης με τη συμμετοχή του ΔΝΤ. Στις 23 Απριλίου του 2013 το υπουργείο Οικονομικών ανακοινώνει πρωτογενές πλεόνασμα 520 εκατ. στο α’ τρίμηνο του έτους: οι αριθμοί ευημερούν, οι άνθρωποι δυστυχούν. Έως σήμερα έχει μεσολαβήσει ένας φαύλος κύκλος ύφεσης ο οποίος εξακολουθεί να «ματώνει» την ελληνική οικονομία, χωρίς να καθιστά βιώσιμο το δημόσιο χρέος.
Χάρη σε ένα ανείπωτο πρόγραμμα λιτότητας, το διαθέσιμο εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών μειώθηκε από 168.288 εκατ. το 2008 σε 131.055 εκατ. το 2012 (ΕΛΣΤΑΤ), με αποτέλεσμα η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων να μειώνεται στα επίπεδα του 2003.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι συνταξιούχοι θα κληθούν να καταβάλουν 4 δις έως το 2015, ενώ ήδη έχουν καταβάλει 2 δις ευρώ: 1,5 δις ευρώ από την κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης και 500 εκατ. ευρώ από την ειδική εισφορά που κατέβαλαν το 2010 οι συνταξιούχοι με επίπεδο συντάξεων άνω των 1.400 ευρώ τον μήνα (ΙΝΕ ΓΣΕΕ/ΑΔΕΔΥ).
Χάρη σε ένα ανείπωτο πρόγραμμα λιτότητας, το διαθέσιμο εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών μειώθηκε από 168.288 εκατ. το 2008 σε 131.055 εκατ. το 2012 (ΕΛΣΤΑΤ), με αποτέλεσμα η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων να μειώνεται στα επίπεδα του 2003.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι συνταξιούχοι θα κληθούν να καταβάλουν 4 δις έως το 2015, ενώ ήδη έχουν καταβάλει 2 δις ευρώ: 1,5 δις ευρώ από την κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης και 500 εκατ. ευρώ από την ειδική εισφορά που κατέβαλαν το 2010 οι συνταξιούχοι με επίπεδο συντάξεων άνω των 1.400 ευρώ τον μήνα (ΙΝΕ ΓΣΕΕ/ΑΔΕΔΥ).
Η
φορολογική επιβάρυνση στην Ελλάδα αυξήθηκε στο 35,6% των μικτών
αμοιβών το 2011 από 34,3% το 2000, την στιγμή που ο μέσος όρος στα κράτη-μέλη
του ΟΟΣΑ υποχώρησε στο 31,7% το 2011 από 33,3% το 2000 (ΟΟΣΑ).
Άλλωστε, ο κατώτατος μισθός μειώνεται από 751 ευρώ σε 586 ευρώ (όσο το 2005) και το εισόδημα των ανέργων κατά 3 ½ επιδόματα ανεργίας το χρόνο (από 461 ευρώ σε 356 ευρώ).
Άλλωστε, ο κατώτατος μισθός μειώνεται από 751 ευρώ σε 586 ευρώ (όσο το 2005) και το εισόδημα των ανέργων κατά 3 ½ επιδόματα ανεργίας το χρόνο (από 461 ευρώ σε 356 ευρώ).
Είτε λόγω της συνταγής αυτής καθ’ αυτήν, είτε λόγω του
περιβόητου «λάθους» στους πολλαπλασιαστές του προγράμματος, η
δημοσιονομική προσαρμογή της ελληνικής οικονομίας κινείται εκτός στόχων,
αν αναλογιστεί κανείς τις αρχικές προσδοκίες.
Ειδικότερα, το ΑΕΠ θα μειώνονταν κατά 4% το 2010, κατά 2,6% το 2011 και πλέον το 2012 η οικονομία θα έμπαινε σε τροχιά ανάπτυξης, καταγράφοντας αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,1%.
Αντ’ αυτού, η ύφεση καλά κρατεί σε υψηλά επίπεδα όλη την 3ετία, με την εκτίμηση για το 2013 να ανέρχεται στο 4,5%.
Όσο για την ανεργία; 27%. Σημειωτέον, το 2012 το δημόσιο χρέος έφτασε στο 156,9% του ΑΕΠ (το υψηλότερο δημόσιο χρέος στην ΕΕ).
Ειδικότερα, το ΑΕΠ θα μειώνονταν κατά 4% το 2010, κατά 2,6% το 2011 και πλέον το 2012 η οικονομία θα έμπαινε σε τροχιά ανάπτυξης, καταγράφοντας αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,1%.
Αντ’ αυτού, η ύφεση καλά κρατεί σε υψηλά επίπεδα όλη την 3ετία, με την εκτίμηση για το 2013 να ανέρχεται στο 4,5%.
Όσο για την ανεργία; 27%. Σημειωτέον, το 2012 το δημόσιο χρέος έφτασε στο 156,9% του ΑΕΠ (το υψηλότερο δημόσιο χρέος στην ΕΕ).
Μέσα
σε όλα αυτά, πάντως, οι υποστηρικτές του συγκεκριμένου
προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής επικαλούνται τη βελτίωση της
ανταγωνιστικότητας της οικονομίας: ανακτήθηκαν τα ¾ από αυτό που χάθηκε μετά το
2001 (ΤτΕ).
Παράλληλα, αναφέρονται στη μείωση του δημοσιονομικού
ελλείμματος από 15,6% το 2009 σε 6% (ή 10% με το βάρος των τραπεζών) το 2012.
Ασφαλώς, στέκονται στην πολυδιαφημισμένη δημιουργία
πρωτογενούς πλεονάσματος το α’ τρίμηνο του 2013, η οποία ωστόσο
οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη στάση πληρωμών την οποία ατύπως έχει κηρύξει το
ελληνικό δημόσιο απέναντι στον ιδιωτικό τομέα.
Συγχρόνως, γίνεται λόγος για εν εξελίξει
«διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις», όπως η απελευθέρωση των κλειστών
επαγγελμάτων και η άρση της μονιμότητας στο Δημόσιο.
Tvxs.gr