Πέμπτη, 15 Μαΐου 2014

Αρίστευσε στο Σχολείο η Νίκη

Στις 10 και 11 Μαΐου το Νομαρχείο του Έβρου στην Αλεξανδρούπολη γέμισε με φωνές παιδιών από Γυμνάσια και Λύκεια του Έβρου. Τα σχολεία παρουσίασαν το καθένα με το δικό του ξεχωριστό τρόπο τα έργα που δημιούργησαν στο πλαίσιο του προγράμματος «η Νίκη πάει Σχολείο». Ομάδες μαθητών με την εποπτεία και το συντονισμό εκπαιδευτικών, σχεδόν σε όλα τα σχολεία του Έβρου, δούλεψαν σε εθελοντική βάση συμμετέχοντας στο πρόγραμμα που διοργάνωσαν η Περιφερειακή Ενότητα Έβρου και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Το απόγευμα του Σαββάτου ήταν αφιερωμένο στα Λύκεια της περιοχής.
Οι μαθητές του 3ου ΓΕΛ Αλεξανδρούπολης έγραψαν τα κείμενα, δούλεψαν για τη δραματοποίησή τους και μας παρουσίασαν  ένα ιδιαίτερο θεατρικό δρώμενο: Με το άγαλμα ΝΙΚΗ να μιλάει για τις εμπειρίες του στο Λούβρο και τη νοσταλγία της πατρίδας του, με το «ημερολόγιο της Νίκης», μιας  σύγχρονης Νίκης, κόρης μεταναστών από τη Σαμοθράκη, να αναφέρεται, σε μια συγκινητική βιωματική αναπόληση, στην ιδιαίτερη σχέση της με τη συνονόματή της πτερωτή γυναίκα. Στα τρία  βίντεο που ετοίμασαν αναφέρθηκαν στα 150 χρόνια από την ανακάλυψη του αγάλματος, φιλοξένησαν, σε μια εκ βαθέων συνέντευξη, τον ζωγράφο Αθηνόδωρο που μίλησε για τη Νίκη, την έμπνευση που άντλησε από αυτή και παρουσίασαν το νησί της Σαμοθράκης και τις ομορφιές του.  Τη μουσική επένδυση των έργων τους επιμελήθηκε μαθητής της ομάδας της Νίκης.
Το 1ο ΕΚ Αλεξανδρούπολης παρουσίασε με τη σειρά του ένα πρωτότυπο έργο του αγάλματος της Νίκης φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά. Παξιμάδια, βίδες, εξαρτήματα μηχανών, υλικά σκληρά που με αφαιρετικό τρόπο συνέθεσαν μια ανάλαφρη νίκη.
Το 2ο ΓΕΛ Αλεξανδρούπολης πήγε εκδρομή στο Παρίσι. Οι μαθήτριες έψαξαν το άγαλμα στο Λούβρο αλλά δεν το βρήκαν. Επί σκηνής, σε γλώσσα άμεση και σύγχρονη, αναζήτησαν στο διαδίκτυο πληροφορίες, ανέπτυξαν προβληματισμούς για  τους πολιτιστικούς θησαυρούς της χώρας που φιλοξενούνται σε ξένες χώρες, οργάνωσαν μια εκστρατεία ενημέρωσης και διεκδίκησης της Νίκης. Σ αυτή τη χορό-θεατρική παράσταση οι μαθητές κινήθηκαν ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, συνέδεσαν το λόγο με το χορό των αέρινων λευκοντυμένων κοριτσιών, έφεραν τη νίκη στην καθημερινότητά τους, την έκαναν μέλος της παρέας τους.
Το απόγευμα της Κυριακής είχαν την τιμητική τους τα Γυμνάσια.
Με έκπληξη διαπιστώσαμε όλοι μας  ότι σε ένα θέμα κοινό για όλους, υπήρχαν τόσο διαφορετικές προσεγγίσεις και πληροφορίες που κρατούσαν την προσήλωση και την προσοχή σε όλη τη διάρκεια των παρουσιάσεων.
Ξεκίνησε η κινηματογραφική ομάδα του 3ου Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης «Δόμνα Βισβίζη» που δημιούργησε πέρυσι το 1ο ντοκιμαντέρ για τη Νίκη της Σαμοθράκης. Σε μια συνοπτική κινηματογραφική εκδοχή μας ταξίδεψε στο νησί και μας πήρε μαζί της σε μια συνάντηση με τη Νίκη.
Το 1ο Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης «Λεονταρίδειο» παρουσίασε ψηφιακά μια μελέτη για τη Νίκη και τη σύνδεσή της με το χρυσελεφάντινο άγαλμα της θεάς Αθηνάς στον Παρθενώνα. Ως μικροί, σε ηλικία, αρχαιολόγοι μας έθεσαν ένα από τα διλήμματα που συναντά η έρευνα του παρελθόντος. Τη νίκη ή την ευκαιρία κρατούσε στο χέρι της η Αθηνά;
Τη δική τους Νίκη παρουσίασαν οι μαθητές του 2ου Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης σε βίντεο που ετοίμασαν, ανέπτυξαν ενότητες σχετικές με τη Νίκη στη διαφήμιση, στην οικονομία και τον τουρισμό, στη λογοτεχνία, στη Θρησκεία, προβληματίστηκαν για το θέμα του  επαναπατρισμού των αρχαιοτήτων, παρουσίασαν φωτογραφικό υλικό από τις δράσεις τους.
Ελάτε να παίξουμε είπαν οι μαθητές του 3ου Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης «Δόμνα Βισβίζη». Τέσσερις θεματικές ενότητες, αντίστοιχες κάρτες ανά θεματική ενότητα, μικρές χρωματιστές νίκες - μία για κάθε έναν παίκτη, ένα ζάρι και ένα ζωγραφισμένο πανί. Αυτό ήταν το επιτραπέζιο παιχνίδι «ΣΑΩΚΙΣ - Νίκης παίγνιον» που επινόησαν. Του έδωσαν ένα παλιό όνομα της Σαμοθράκης. Μας πρότειναν έναν έξυπνο τρόπο για να γνωρίσουμε τη Νίκη και το ιερό νησί. Για να είναι επίκαιροι και μέσα στην τεχνολογία δημιούργησαν και την ηλεκτρονική έκδοση του παιχνιδιού. Χάρισαν δώρα σε όλους, όσοι έπαιξαν, μια μικρή νίκη κόσμημα από πηλό, φτιαγμένη από τα παιδιά. Μοιράστηκαν μαζί μας τον τρόπο δουλειάς τους, το γέλιο, τη συνεργατική τους διάθεση και τις γνώσεις που απέκτησαν για το άγαλμα.
Οι μαθητές του 4oυ Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης, μέσα από μια βιωματική προσέγγιση της Νίκης, μας οδήγησαν σε ένα ταξίδι ανακάλυψης που πέρασε από τον αρχαιολογικό χώρο της Μεσημβρίας,  το αρχαίο θέατρο των Φιλίππων και ολοκληρώθηκε στον Αρχαιολογικό χώρο της Σαμοθράκης. Οι μαθητές ερεύνησαν, αναπαράστησαν ζωγραφικά και γλυπτικά τη Νίκη, μας προσκάλεσαν να τους ακολουθήσουμε στις διαδρομές τους και στη συνάντησή τους με το άγαλμα.
«Νίκη το όνομα μου και Σαμοθράκη η πατρίδα μου», μας είπε το 5ο Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης. Συνδυάζοντας το λόγο με την εικόνα, οι μαθητές μας ξενάγησαν στον αρχαιολογικό χώρο της Σαμοθράκης, μέσω της εικονικής πραγματικότητας, μας μίλησαν για τα αρχαία μυστήρια και μας «σύστησαν» στη Νίκη, όπως τη γνώρισαν μέσα από τις εργασίες που ετοίμασαν.
Με τα φτερά της Νίκης μας ταξίδεψαν στα Μουσεία σε μια ψηφιακή παρουσίαση οι μαθητές του Γυμνασίου της Άνθειας. Λόγος, εικόνα, απόψεις, πληροφορίες συγκεντρωμένες από τους μαθητές και παρουσιασμένες από τους ίδιους μας έφεραν πιο κοντά στο έργο.
Στην είσοδο του κτιρίου φιλοξενείται η έκθεση με έργα ζωγραφικής και γλυπτικής που δημιούργησαν με θέμα τη ΝΙΚΗ οι μαθητές του Γυμνασίου Σαμοθράκης, των 2ου – 4ου και  5ου Γυμνασίων Αλεξανδρούπολης, των Γυμνασίου και ΓΕΛ Τυχερού, του Γυμνασίου Άνθειας, και του 2ου ΓΕΛ, 3ου ΓΕΛ και 1ου ΕΚ Αλεξανδρούπολης. Η έκθεση θα είναι ανοικτή για το κοινό έως την Παρασκευή 16 Μαΐου 2014, από τις 10.30 έως τις 13.00 το μεσημέρι.
Για τη σχολική χρονιά 2013 – 2014 η Νίκη αναδείχθηκε σε ένα πολυδιάστατο ερέθισμα, ένα σημαντικό σημείο του δικού μας τόπου, που κινητοποίησε μικρούς και μεγάλους, οδήγησε σε συνάντηση τα Σχολεία της περιοχής, αποτέλεσε αφορμή για μια γιορτή γνώσης και πολιτισμού. Παραφράζοντας την ποιήτρια  ευχόμαστε στους μαθητές πολλά φτερουγίσματα και νίκες στη ζωή τους.