Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2014

Η μείωση στο πετρέλαιο θέρμανσης ήρθε αργά για τους πρατηριούχους

Δεν επιστρέφουν στο πετρέλαιο όσοι επένδυσαν σε άλλες μορφές θέρμανσης

της Άννης Καρολίδου

Η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης ήρθε πολύ αργά για τους πρατηριούχους καυσίμων, οι οποίοι μετά την …περίπου εξομοίωση του ΕΦΚ, στο θέρμανσης με το κίνησης, χάσανε σημαντικό μέρος της πελατείας και των εσόδων τους, σε εποχή κρίσης και μειωμένης ζήτησης.
«Η ζημιά που έγινε πριν δύο χρόνια, με την αύξηση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο θέρμανσης, δεν επανορθώνεται. Ο κόσμος κινήθηκε μαζικά προς άλλες μορφές θέρμανσης ενώ κανείς πλέον δε θέλει να είναι δεσμευμένος σε συστήματα κεντρικής θέρμανσης. Όσοι έβαλαν μονάδες κλιματιστικών, συνδέθηκαν με το δίκτυο του φυσικού αερίου ή εγκατέστησαν καυστήρες pellet ή ξύλου, επιλογή που είναι η επικρατέστερη στην επαρχία, δεν πρόκειται να επιστρέψουν στο πετρέλαιο», είπε στη Voria.gr ο κ. Σπύρος Μελίδης, πρόεδρος του Σωματείου Πρατηριούχων Βενζίνης, Υγρών Καυσίμων και Σταθμών Αυτοκινήτων Θεσσαλονίκης «Ο Άγιος Χριστόφορος».
Η πραγματικότητα είναι μία, σύμφωνα με τον κ. Μελίδη: Με την αύξηση του ΕΦΚ στο θέρμανσης, πριν δύο χρόνια, οι πωλήσεις έπεσαν κάθετα, τα δημόσια έσοδα έχασαν περί τα 750 εκατ. από ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος και το λαθρεμπόριο καυσίμων συνεχίζει να αποτελεί πληγή για τον υγιή ανταγωνισμό και τα κρατικά ταμεία.
Η εξομοίωση των ΕΦΚ, που υποτίθεται ότι έγινε για να παταχθεί η φοροδιαφυγή στα καύσιμα, δεν απέδωσε, γιατί το λαθρεμπόριο δεν περιορίζεται στα πρατήρια καυσίμων, που πλέον άλλωστε ελέγχονται με το σύστημα εισροών- εκροών. Η εξομοίωση αυτό που έκανε ήταν να δώσει ένα γερό πλήγμα στις επιχειρήσεις των πρατηριούχων και, να αναγκάσει τους Έλληνες να επενδύσουν σε άλλες μορφές θέρμανσης, ενώ βέβαια χιλιάδες ήταν οι οικογένειες, στις βόρειες περιοχές της χώρας, που πέρασαν δύο δύσκολους χειμώνες.

Μικρή η μείωση, έρχονται μπερδέματα στις πολυκατοικίες

«Η μείωση του 30% στον ΕΦΚ του θέρμανσης είναι μικρή. Ρίχνει τον ΕΦΚ στα 230 ευρώ το χιλιόλιτρο, από τα 330 ευρώ, αλλά να λάβουμε υπόψη ότι το χειμώνα του 2011-2012, πριν δηλαδή τη μεγάλη αύξηση, ήταν στα 60 ευρώ το χιλιόλιτρο. Άρα, ο ειδικός φόρος είναι ακόμη πολύ ψηλά και το πετρέλαιο θέρμανσης παραμένει ακριβό, ειδικά για όσες οικογένειες δε δικαιούνται το επίδομα. Aλλά και αυτοί που το δικαιούνται, θα πρέπει να έχουν τα χρήματα για να παραγγείλουν αφού η προκαταβολή που δίνει το υπουργείο είναι μόλις στο 25% της αξίας. Το σύστημα έχει δοκιμαστεί και δεν έχει λειτουργήσει αποτελεσματικά, ενώ ακόμη υπάρχουν οικογένειες που τους χρωστούν την εξόφληση τους επιδόματος από τον προηγούμενο χειμώνα», τόνισε ο κ. Μελίδης.
Ειδικά για τους κατοίκους των αστικών κέντρων, που μένουν σε πολυκατοικίες με κεντρική θέρμανση, θα υπάρξουν και φέτος ασυνεννοησίες και προβλήματα στις παραγγελίες πετρελαίου, αφού κάποιοι θα δικαιούνται το επίδομα θέρμανσης και θα είναι πιο πρόθυμοι να παραγγείλουν, ενώ άλλες οικογένειες, που δεν πληρούν τα κριτήρια, θα είναι λιγότερο πρόθυμοι.
Να σημειωθεί ότι με τις παλιές τιμές, το πετρέλαιο θέρμανσης πουλιόταν προς 1,25 ευρώ/λίτρο και με τις νέες τιμές θα πουλιέται στα 1,13 ευρώ/λίτρο. «Εμείς ζητάμε η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης να πέσει στα 0,90 ευρώ το λίτρο, δηλαδή στα προ κρίσης επίπεδα, για να μπορέσει να το προμηθευτεί με μεγαλύτερη άνεση ο κόσμος», υπογράμμισε ο πρόεδρος του πρατηριούχων Θεσσαλονίκης.
Σε ό,τι αφορά τον κλάδο στη Θεσσαλονίκη και τη γύρω περιοχή, έχουν κλείσει και παραμένουν κλειστά περίπου 60 πρατήρια καυσίμων ενώ πολλά βενζινάδικα περνάνε από χέρι σε χέρι, δηλαδή κλείνει η μία επιχείρηση και αναλαμβάνει άλλη, φαινόμενο που δείχνει τόσο πόσο δύσκολη είναι πλέον η επικερδής λειτουργία.

Voria.gr