Της Κικής Ηπειρώτου
«Δεν θα επιτρέψουμε περισσότερους από 1 σταθμό διοδίων στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης». Αυτό έλεγε με ένα στόμα, μια φωνή, το καλοκαίρι του 2011 το Περιφερειακό Συμβούλιο, λίγους μήνες προτού τεθεί σε λειτουργεί ο σταθμός διοδίων του Ιάσμου, αντιδρώντας και προειδοποιώντας την κυβέρνηση να ξεχάσει τα σχέδια για δεύτερο σταθμό στην περιοχή της Μουσθένης του νομού Καβάλας.
Τελικώς, τα χρόνια πέρασαν, ο σταθμός στη Μουσθένη εδώ και περίπου 1,5 χρόνο είναι γεγονός, ενώ στο σχεδιασμό του υπουργείου είναι η δημιουργία άλλων 2 σταθμών σε Μέστη και περιμετρική οδό Καβάλας.Έτσι, για μία τυπική διαδρομή από Αλεξανδρούπολη για Θεσσαλονίκη, ο οδηγός ΙΧ αυτοκινήτου που επιλέγει να χρησιμοποιήσει την Εγνατία Οδό για τη μετακίνησή του, καλείται σήμερα να πληρώσει σε 3 σταθμούς διοδίων, στον Ίασμο Ροδόπης, στη Μουσθένη Καβάλας και λίγο πριν τη Θεσσαλονίκη, στην περιοχή Ανάληψης Λαγκαδά. Συνολικά, με επιστροφή, 14,40 ευρώ.
Ωστόσο, στη διαδρομή αυτή, σύμφωνα με τα νέα πλάνα του υπουργείου Υποδομών, θα προστεθούν και οι σταθμοί στη Μέστη Έβρου και στην περιμετρική οδό της Καβάλας, άγνωστου κόστους ακόμη. Πάντως, σύμφωνα με τον υπουργό Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, το νέο σύστημα που μελετάται παράλληλα με τους νέους σταθμούς εισάγει τα αναλογικά διόδια, που θα ολοκληρωθούν το 2017 και με το οποίο θα υπάρχει δικαιοσύνη στον τρόπο χρέωσης, αφού ο χρήστης του δρόμου θα πληρώνει μόνο για τη διαδρομή που θα διανύει.
Στη Θράκη η μεγαλύτερη μείωση της κίνησης στην Εγνατία
Παρά το γεγονός ότι ήδη το κόστος των διοδίων και των καυσίμων είναι σημαντικό, ειδικά σε μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις, και παρά τη δεδομένη μείωση της κίνησης στην Εγνατία Οδό τα τελευταία χρόνια, οι νέοι σταθμοί έχουν ήδη δρομολογηθεί.
Είναι διαφωτιστικά τα στοιχεία της Εγνατίας Οδού, για την Ετήσια Μέση Ημερήσια Κυκλοφορία οχημάτων το 2013, που δόθηκαν στη δημοσιότητα. Σύμφωνα με αυτά, η κίνηση μειώθηκε κατά μέσο όρο 6% σε σχέση με το 2012, 20% σε σχέση με το 2011
και περίπου 25%-30% σε σχέση με τα έτη 2010 και 2009. Μάλιστα, στα τμήματα της Εγνατίας Οδού στα οποία καταμετρήθηκε η κυκλοφορία το 2013, η μεγαλύτερη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου σε σχέση με το έτος 2012 καταγράφεται στο τμήμα μεταξύ των δύο ανισόπεδων κόμβων που βρίσκονται πλησίον της Αλεξανδρούπολης. Η μεγαλύτερη κατά μέσο όρο ετήσια πτωτική μεταβολή εμφανίζεται μεταξύ της Ξάνθης και της Κομοτηνής (τμήμα Α/Κ Ιάσμου - Α/Κ Δυτ. Κομοτηνής) και φτάνει το 13,5%. Στο συγκεκριμένο τμήμα παρατηρήθηκε και η μεγαλύτερη ετήσια μείωση, καθώς η κυκλοφορία το 2012 ήταν μειωμένη κατά 29% σε σχέση με το 2011, μείωση που οφείλεται και στην έναρξη λειτουργίας του σταθμού διοδίων Ιάσμου στα τέλη του 2011 σε συνδυασμό με την ύπαρξη εναλλακτικής διαδρομής (για όσους παρακάμπτουν τα διόδια) σχετικά καλών γεωμετρικών χαρακτηριστικών. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο συγκεκριμένο οδικό τμήμα (Α/Κ Ιάσμου-Α/Κ Δυτ. Κομοτηνής) η συνολική μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου μεταξύ των ετών 2009 και 2013 φτάνει το 45%!
Τι λέει το νέο σχέδιο
Σύμφωνα με το ΒΗΜΑ, στο σχετικό σχέδιο υπουργικής απόφασης για τη χωροθέτηση των 13+5 σταθμών διοδίων της Εγνατίας, το οποίο προωθείται, προβλέπεται και η ίδρυση σταθμού διοδίων στην περιοχή του τύμβου Καστά στην Αμφίπολη. Η ολοκλήρωση αυτής της εκκρεμότητας αναμένεται να ανοίξει τον δρόμο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, από το ΤΑΙΠΕΔ, για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες επενδυτές για έως και 40 έτη. Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Υποδομών, με χθεσινή ανακοίνωσή του, σημειώνει πως με την απόφαση του υπουργού περί χωροθέτησης νέων σταθμών είσπραξης διοδίων τελών στην Εγνατία οδό,»για πρώτη φορά στην Ελλάδα καθιερώνονται τα αναλογικά διόδια, το σύστημα των οποίων –όπως αναφέρεται στην απόφαση- θα ολοκληρωθεί το 2017. Για πρώτη φορά, υπάρχει δικαιοσύνη στον τρόπο χρέωσης. Ο χρήστης του δρόμου θα πληρώνει μόνο για τη διαδρομή που διανύει».
Τι προβλέπει η νέα απόφαση
Σύμφωνα με το σχέδιο της απόφασης του υπ. Υποδομών για τη χωροθέτηση των 13+5 σταθμών διοδίων της Εγνατίας Οδού, η περιοχή της Ηπείρου επιβαρύνεται με τέσσερις σταθμούς διοδίων, οι οποίοι θα αναπτυχθούν σε μία ακτίνα μικρότερη των 120 χλμ. Τέσσερις σταθμούς θα έχει όμως και η περιφέρεια ΑΜΘ, αφού στους δύο υπάρχοντες σε Ίασμο και Μουσθένη, προστίθενται και άλλοι δύο, στη Μέστη Έβρου και στην περιμετρική της Καβάλας. Αντίθετα, από τον Βενέτικο Γρεβενών ως τον Πολύμυλο Κοζάνης, μία απόσταση περίπου 80 χλμ., δεν θα υπάρχει ούτε ένας σταθμός διοδίων, ενώ στη διαδρομή μέχρι τη Θεσσαλονίκη οι οδηγοί θα συναντούν μόνο το σταθμό διοδίων στα Μάλγαρα. Επίσης, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι χωροθετείται σταθμός διοδίων πλησίον του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης, αντί της Ρεντίνας, όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός. Ακόμη, στον κάθετο άξονα των Σερρών δημιουργούνται δύο σταθμοί σε Προμαχώνα και Στρυμονικό.
Συγκεκριμένα, οι σταθμοί διοδίων στον κύριο άξονα της Εγνατίας χωροθετούνται ως εξής:
-Τύρια Θεσπρωτίας (εν λειτουργία)
-Παμβώτιδα Ιωαννίνων (προς λειτουργία)
-Μαλακάσι Τρικάλων (εν λειτουργία)
-Βενέτικος Γρεβενών (προς λειτουργία)
-Πολύμυλος Κοζάνης (εν λειτουργία)
-Μάλγαρα (εν λειτουργία)
-Εξωτερική περιφερειακή Θεσσαλονίκης (προς λειτουργία)
-Ανάληψη Λαγκαδά (εν λειτουργία)
-Αμφίπολη Σερρών (προς λειτουργία)
-Μουσθένη Καβάλας (εν λειτουργία)
-Περιμετρική Καβάλας (προς λειτουργία)
-Ίασμος Ροδόπης (εν λειτουργία)
-Μεστή Έβρου (προς λειτουργία).
«Δεν θα επιτρέψουμε περισσότερους από 1 σταθμό διοδίων στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης». Αυτό έλεγε με ένα στόμα, μια φωνή, το καλοκαίρι του 2011 το Περιφερειακό Συμβούλιο, λίγους μήνες προτού τεθεί σε λειτουργεί ο σταθμός διοδίων του Ιάσμου, αντιδρώντας και προειδοποιώντας την κυβέρνηση να ξεχάσει τα σχέδια για δεύτερο σταθμό στην περιοχή της Μουσθένης του νομού Καβάλας.
Τελικώς, τα χρόνια πέρασαν, ο σταθμός στη Μουσθένη εδώ και περίπου 1,5 χρόνο είναι γεγονός, ενώ στο σχεδιασμό του υπουργείου είναι η δημιουργία άλλων 2 σταθμών σε Μέστη και περιμετρική οδό Καβάλας.Έτσι, για μία τυπική διαδρομή από Αλεξανδρούπολη για Θεσσαλονίκη, ο οδηγός ΙΧ αυτοκινήτου που επιλέγει να χρησιμοποιήσει την Εγνατία Οδό για τη μετακίνησή του, καλείται σήμερα να πληρώσει σε 3 σταθμούς διοδίων, στον Ίασμο Ροδόπης, στη Μουσθένη Καβάλας και λίγο πριν τη Θεσσαλονίκη, στην περιοχή Ανάληψης Λαγκαδά. Συνολικά, με επιστροφή, 14,40 ευρώ.
Ωστόσο, στη διαδρομή αυτή, σύμφωνα με τα νέα πλάνα του υπουργείου Υποδομών, θα προστεθούν και οι σταθμοί στη Μέστη Έβρου και στην περιμετρική οδό της Καβάλας, άγνωστου κόστους ακόμη. Πάντως, σύμφωνα με τον υπουργό Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, το νέο σύστημα που μελετάται παράλληλα με τους νέους σταθμούς εισάγει τα αναλογικά διόδια, που θα ολοκληρωθούν το 2017 και με το οποίο θα υπάρχει δικαιοσύνη στον τρόπο χρέωσης, αφού ο χρήστης του δρόμου θα πληρώνει μόνο για τη διαδρομή που θα διανύει.
Στη Θράκη η μεγαλύτερη μείωση της κίνησης στην Εγνατία
Παρά το γεγονός ότι ήδη το κόστος των διοδίων και των καυσίμων είναι σημαντικό, ειδικά σε μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις, και παρά τη δεδομένη μείωση της κίνησης στην Εγνατία Οδό τα τελευταία χρόνια, οι νέοι σταθμοί έχουν ήδη δρομολογηθεί.
Είναι διαφωτιστικά τα στοιχεία της Εγνατίας Οδού, για την Ετήσια Μέση Ημερήσια Κυκλοφορία οχημάτων το 2013, που δόθηκαν στη δημοσιότητα. Σύμφωνα με αυτά, η κίνηση μειώθηκε κατά μέσο όρο 6% σε σχέση με το 2012, 20% σε σχέση με το 2011
και περίπου 25%-30% σε σχέση με τα έτη 2010 και 2009. Μάλιστα, στα τμήματα της Εγνατίας Οδού στα οποία καταμετρήθηκε η κυκλοφορία το 2013, η μεγαλύτερη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου σε σχέση με το έτος 2012 καταγράφεται στο τμήμα μεταξύ των δύο ανισόπεδων κόμβων που βρίσκονται πλησίον της Αλεξανδρούπολης. Η μεγαλύτερη κατά μέσο όρο ετήσια πτωτική μεταβολή εμφανίζεται μεταξύ της Ξάνθης και της Κομοτηνής (τμήμα Α/Κ Ιάσμου - Α/Κ Δυτ. Κομοτηνής) και φτάνει το 13,5%. Στο συγκεκριμένο τμήμα παρατηρήθηκε και η μεγαλύτερη ετήσια μείωση, καθώς η κυκλοφορία το 2012 ήταν μειωμένη κατά 29% σε σχέση με το 2011, μείωση που οφείλεται και στην έναρξη λειτουργίας του σταθμού διοδίων Ιάσμου στα τέλη του 2011 σε συνδυασμό με την ύπαρξη εναλλακτικής διαδρομής (για όσους παρακάμπτουν τα διόδια) σχετικά καλών γεωμετρικών χαρακτηριστικών. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο συγκεκριμένο οδικό τμήμα (Α/Κ Ιάσμου-Α/Κ Δυτ. Κομοτηνής) η συνολική μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου μεταξύ των ετών 2009 και 2013 φτάνει το 45%!
Τι λέει το νέο σχέδιο
Σύμφωνα με το ΒΗΜΑ, στο σχετικό σχέδιο υπουργικής απόφασης για τη χωροθέτηση των 13+5 σταθμών διοδίων της Εγνατίας, το οποίο προωθείται, προβλέπεται και η ίδρυση σταθμού διοδίων στην περιοχή του τύμβου Καστά στην Αμφίπολη. Η ολοκλήρωση αυτής της εκκρεμότητας αναμένεται να ανοίξει τον δρόμο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, από το ΤΑΙΠΕΔ, για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες επενδυτές για έως και 40 έτη. Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Υποδομών, με χθεσινή ανακοίνωσή του, σημειώνει πως με την απόφαση του υπουργού περί χωροθέτησης νέων σταθμών είσπραξης διοδίων τελών στην Εγνατία οδό,»για πρώτη φορά στην Ελλάδα καθιερώνονται τα αναλογικά διόδια, το σύστημα των οποίων –όπως αναφέρεται στην απόφαση- θα ολοκληρωθεί το 2017. Για πρώτη φορά, υπάρχει δικαιοσύνη στον τρόπο χρέωσης. Ο χρήστης του δρόμου θα πληρώνει μόνο για τη διαδρομή που διανύει».
Τι προβλέπει η νέα απόφαση
Σύμφωνα με το σχέδιο της απόφασης του υπ. Υποδομών για τη χωροθέτηση των 13+5 σταθμών διοδίων της Εγνατίας Οδού, η περιοχή της Ηπείρου επιβαρύνεται με τέσσερις σταθμούς διοδίων, οι οποίοι θα αναπτυχθούν σε μία ακτίνα μικρότερη των 120 χλμ. Τέσσερις σταθμούς θα έχει όμως και η περιφέρεια ΑΜΘ, αφού στους δύο υπάρχοντες σε Ίασμο και Μουσθένη, προστίθενται και άλλοι δύο, στη Μέστη Έβρου και στην περιμετρική της Καβάλας. Αντίθετα, από τον Βενέτικο Γρεβενών ως τον Πολύμυλο Κοζάνης, μία απόσταση περίπου 80 χλμ., δεν θα υπάρχει ούτε ένας σταθμός διοδίων, ενώ στη διαδρομή μέχρι τη Θεσσαλονίκη οι οδηγοί θα συναντούν μόνο το σταθμό διοδίων στα Μάλγαρα. Επίσης, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι χωροθετείται σταθμός διοδίων πλησίον του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης, αντί της Ρεντίνας, όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός. Ακόμη, στον κάθετο άξονα των Σερρών δημιουργούνται δύο σταθμοί σε Προμαχώνα και Στρυμονικό.
Συγκεκριμένα, οι σταθμοί διοδίων στον κύριο άξονα της Εγνατίας χωροθετούνται ως εξής:
-Τύρια Θεσπρωτίας (εν λειτουργία)
-Παμβώτιδα Ιωαννίνων (προς λειτουργία)
-Μαλακάσι Τρικάλων (εν λειτουργία)
-Βενέτικος Γρεβενών (προς λειτουργία)
-Πολύμυλος Κοζάνης (εν λειτουργία)
-Μάλγαρα (εν λειτουργία)
-Εξωτερική περιφερειακή Θεσσαλονίκης (προς λειτουργία)
-Ανάληψη Λαγκαδά (εν λειτουργία)
-Αμφίπολη Σερρών (προς λειτουργία)
-Μουσθένη Καβάλας (εν λειτουργία)
-Περιμετρική Καβάλας (προς λειτουργία)
-Ίασμος Ροδόπης (εν λειτουργία)
-Μεστή Έβρου (προς λειτουργία).
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΓΝΩΜΗ