Στο Νομαρχείο, στην Αλεξανδρούπολη πραγματοποιήθηκαν οι δύο ημερίδες
(Πολιτισμού και Αρχαιολογική) οι εκπαιδευτικές δράσεις για τους μαθητές της Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης, η προβολή του μαθητικού ντοκιμαντέρ και το σεμινάριο θεατρικής παιδείας ενώ στο Λύκειο της Σαμοθράκης έγινε η συνάντηση των μαθητών του νησιού με τους αρχαιολόγους. Οι εκδηλώσεις αποτελούν συνέχεια των δράσεων που πραγματοποιήθηκαν το καλοκαίρι του 2013 στη Σαμοθράκη με αφορμή τη συμπλήρωση των 150 χρόνων από την ανεύρεση του αγάλματος της φτερωτής Νίκης.
Στην Ημερίδα Πολιτισμού «Νίκη της Σαμοθράκης: Όταν η τέχνη συνομιλεί με το χρόνο», στο Νομαρχείο Αλεξανδρούπολης, προσωπικότητες των τεχνών και των γραμμάτων, προσέγγισαν το παγκοσμίου φήμης γλυπτό, καθένας από την πλευρά του. Η Ιστορικός Τέχνης, Μουσειολόγος κ. Κική Χριστοδούλου στην εισήγησή της «Προβάλλοντας τη φιγούρα της ΝΙΚΗΣ στον Χρόνο» ανέλυσε τις επιρροές της Νίκης στις μορφές τέχνης στην περίοδο πριν την ανεύρεση της και στο χρονικό διάστημα μετά την ανακάλυψή της έως και σήμερα. Ο ζωγράφος Κωστής Γεωργίου στην εισήγησή του «Η διαχρονικότητα της αλήθειας» μας ταξίδεψε μέσω της ΝΙΚΗΣ στην αναζήτηση της αλήθειας στην τέχνη και τη ζωή από την αρχαιότητα έως και σήμερα. Ο ζωγράφος Ιωάννης Μητράκας με την εισήγησή του «Σαμοθράκη Μυριαγαπημένη Ουρανόεσσα» αναφέρθηκε στην έκφραση του διαχρονικού πολιτισμού των Ελλήνων, στο αρχαίο, το βυζαντινό και το «νυν και αεί» του πολιτισμού όλου το γένους όπως το απεικόνισε στο έργο του «Βυζαντινή Ζωγραφική ΝΙΚΗ». Ο γλύπτης Παπαγιάννης Θεόδωρος στην εισήγησή του «Η Νίκη της Σαμοθράκης από την πλευρά ενός γλύπτη», μας οδήγησε σε μια «συνάντηση» ενός σύγχρονου γλύπτη με έναν αρχαίο δημιουργό, οι οποίοι συνομίλησαν για θέματα της τέχνης, του υλικού, των έξυπνων λύσεων και της τεχνικής στη δημιουργία ενός αγάλματος και περιέγραψε, τα συναισθήματα που δημιουργούνται στη θέαση του μνημείου. Στον ποιητικό επίλογο του κ. Παπαγιάννη συνέχεια έδωσε η ποιήτρια Έλσα Κορνέτη με το ποίημα της «Το δέρμα του αγάλματος» και το δοκίμιο «Η Νίκη των Ελλήνων ήταν η Ελευθερία τους». Η κ. Κορνέτη αναφέρθηκε στην ωραία, τη θαρραλέα, την τρομερή Νίκη της Σαμοθράκης που για να επιβεβαιωθεί χρειάζεται την βοήθειά μας, δηλαδή τίποτα άλλο παρά αυτό το επίμονο φωτεινό θαυμαστικό βλέμμα που τρέφεται και εκπέμπει αληθινό φως.
Από το Μουσείο του Λούβρου ο Ερευνητής του Τμήματος Ελληνικών, Ετρουσκικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων κ. L. Laugier και οι συντηρητές πλαστικής κ. D. Ibled και κ. A. Liιgey που ασχολούνται με τη συντήρηση της Νίκης παρουσίασαν την εισήγηση «La Victoire de Samothrace : les restaurations du XIXe siecle et un point d’ιtape sur la restauration en cours.».
O κ. Δ. Μάτσας από την ΙΘ’ Εφορεία Προϊστορικών & Κλασικών Αρχαιοτήτων συνέδεσε τις εργασίες της ημερίδας με αυτές της προηγούμενης ημερίδας που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι στη Σαμοθράκη και συντόνισε την ημερίδα.
Την Κυριακή 30 Μαρτίου 2014, ο σκηνοθέτης Δήμος Αβδελιώδης παρουσίασε βιωματικό σεμινάριο θεατρικής παιδείας με τίτλο «Ο έλεγχος και ο τρόπος εκφοράς του λόγου ως ρυθμιστής της σημασίας και του νοήματος» που αφορά τη μέθοδό του πάνω στην απόδοση και την ερμηνεία ενός κειμένου, είτε θεατρικού είτε λογοτεχνικού, όταν αυτό πρόκειται να παρουσιαστεί δημόσια.
Την ίδια μέρα οι μαθητές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αλεξανδρούπολης που συμμετέχουν στο πρόγραμμα «Η Νίκη πάει σχολείο» απηύθυναν ερωτήσεις στους αρχαιολόγους προκειμένου να ενημερωθούν πληρέστερα για το άγαλμα. Μετά τις συνεντεύξεις των αρχαιολόγων ακολούθησε η προβολή του μαθητικού ντοκιμαντέρ «Με τα φτερά της Νίκης» των μαθητών του 3ου Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης.
Τέλος, τη Δευτέρα 31 Μαρτίου 2014, οι αρχαιολόγοι μετέβησαν στο νησί της Σαμοθράκης όπου είχαν την ευκαιρία να συναντηθούν με μαθητές που τους «ανέκριναν» και να επισκεφθούν το Ιερό των Μεγάλων Θεών.
Η Αντιπεριφερειάρχης Έβρου κ. Γ. Νικολάου ευχαρίστησε θερμά τους επιστήμονες και τους δημιουργούς που συμμετείχαν στις εκδηλώσεις, τους μαθητές που συμμετέχουν με πολλούς τρόπους στις δράσεις για τη ΝΙΚΗ της Σαμοθράκης και τους εκπαιδευτικούς που τους στηρίζουν και όσους παρακολούθησαν τις εκδηλώσεις του τετραημέρου και δεσμεύτηκε για την έκδοση πρακτικών που θα συμπεριλαμβάνουν τις 12 εισηγήσεις των δύο αρχαιολογικών ημερίδων και τις 10 εισηγήσεις των αντίστοιχων ημερίδων πολιτισμού.
Στις καλύτερες στιγμές των εκδηλώσεων συγκαταλέγονται οι εκπαιδευτικές δράσεις. Οι μαθητές του προγράμματος «Η ΝΙΚΗ ΠΑΕΙ ΣΧΟΛΕΙΟ», αφού δούλεψαν στις ομάδες τους και κληρώθηκαν για να τις εκπροσωπήσουν στις εκδηλώσεις, γέμισαν με φωνές, ζωντάνια και ενέργεια το νέο κτίριο, εντυπωσίασαν με την ενημέρωση και τις γνώσεις τους και αποδείχθηκαν «επαγγελματίες» δημοσιογράφοι θέτοντας σοβαρές και δύσκολες ερωτήσεις και επιμένοντας να απαντηθούν.
Ο εξαιρετικός νέος χώρος πολιτισμού του τόπου μας άνοιξε τις πόρτες του στη ΝΙΚΗ και στα παιδιά υπηρετώντας με τον καλύτερο τρόπο την τέχνη, τον πολιτισμό και τη γνώση για μαθητές και ενηλίκους.