Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2014

Κατ’ εντολής τρόικας: Το ΤΑΙΠΕΔ «φυτεύει» δεκάδες νέους σταθμούς διοδίων στην Εγνατία Οδό …

Του ΑΡΓΥΡΗ ΔΕΜΕΡΤΖΗ

Σε μετωπική σύγκρουση οδηγείται το ΤΑΙΠΕΔ με το υπουργείο Υποδομών για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού και για τον έλεγχο των έργων που υλοποιεί η ομώνυμη εταιρεία του Δημοσίου «Εγνατία Οδός Α.Ε.» στη βόρεια Ελλάδα και εκτός συνόρων, σε χώρες των Βαλκανίων.
Το ΤΑΙΠΕΔ παράλληλα «αδειάζει» τον υπουργό Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, που έχει δεσμευθεί από τον περασμένο Απρίλιο, με την υπογραφή σχετικής υπουργικής απόφασης, να ισχύσει στον αυτοκινητόδρομο, μήκους 600 χιλιομέτρων, σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων, δίκαιης χρέωσης των χρηστών ανάλογα με τα διανυόμενα χιλιόμετρα.

Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ κατ' εντολήν της τρόικας προωθεί σύστημα μετωπικών διοδίων, που θα κάνει απαγορευτικές τόσο τις τοπικές μετακινήσεις όσο και τις διελεύσεις οχημάτων από την Ηγουμενίτσα έως την Αλεξανδρούπολη, «φυτεύοντας», μαζί με τους ήδη υπάρχοντες επτά, άλλους 15 έως 19 νέους σταθμούς, για να κάνει πιο ελκυστική την πώληση του δρόμου σε υποψήφιους επενδυτές και μεγαλοεργολάβους.

Παρεμβάσεις
 
Ο σύλλογος των εργαζομένων στην «Εγνατία Οδό Α.Ε.» καταγγέλλει ότι «το τελευταίο διάστημα εντάθηκε με ωμό για την αυτοτέλεια και την ακεραιότητα της εταιρείας τρόπο η παρέμβαση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), προκειμένου να προωθήσει επιλογές που σε καμία περίπτωση δεν είναι προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος».
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ, τονίζουν οι εργαζόμενοι, είναι «να αναλάβει πλήρως τον έλεγχο της λειτουργίας της εταιρείας με στόχο την πλήρη προώθηση σχεδίων, ενάντια στο δημόσιο συμφέρον και εν τέλει στην άνευ όρων παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου σε ιδιώτες».
Σε αυτή την κατεύθυνση το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε την προηγούμενη εβδομάδα σε αλλαγή του καταστατικού της εταιρείας «Εγνατία Οδός Α.Ε.», ώστε ο ορισμός μελών Δ.Σ. να γίνεται αποκλειστικά από το Ταμείο.
Παράλληλα, ο σύλλογος των εργαζομένων καταγγέλλει ότι «το ΤΑΙΠΕΔ πίεζε και πιέζει ακόμη για υπαναχώρηση της "Εγνατία Οδός Α.Ε." από τα δικαιώματά της ως αντιδίκου με την Τράπεζα Πειραιώς σε ό,τι αφορά την αποπληρωμή του τελευταίου τμήματος του δανείου που είχε συνάψει με την τελευταία.
Ζητά να συμφωνήσει με τις απαράδεκτες απαιτήσεις της τράπεζας, που θέλει πολλά εκατομμύρια ευρώ παραπάνω από τα περίπου 165 που πραγματικά οφείλει η εταιρεία, αποπληρώνοντας αρχικά δάνεια συνολικού ύψους 1,1 δισ. που είχαν συναφθεί για την ολοκλήρωση της κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου».
Ο πρόεδρος του συλλόγου των εργαζομένων στην «Εγνατία Οδό Α.Ε.» Δημήτρης Σημαιοφορίδης αναφέρει προς την «Ε» ότι «σήμερα, μετά και την επιτυχή λειτουργία 7 σταθμών διοδίων από την "Εγνατία Οδό Α.Ε.", η εταιρεία μπορεί να καλύψει το κόστος λειτουργίας και συντήρησης του αυτοκινητόδρομου, με κόστος ελκυστικά μικρό, καθώς είναι αυτή που μελέτησε και κατασκεύασε τον αυτοκινητόδρομο και τον λειτουργεί από το 2005.
Η εταιρεία μπορεί επίσης να αποπληρώσει το τελευταίο χρέος της στην Τράπεζα Πειραιώς, που αναλογεί σε έσοδα διοδίων τριετίας, ακόμη και αν η τελευταία δεν δεχθεί δηλαδή να κάνει ευνοϊκότερους του όρους αποπληρωμής, όπως κάνει σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά».
Ο ίδιος συνεχίζει τονίζοντας ότι «δεν υφίσταται λοιπόν κανένας λόγος παραχώρησης σε ιδιώτη του αυτοκινητοδρόμου, όταν με λιγότερα από τα μισά διόδια από αυτά που σκοπεύει να εγκαταστήσει το ΤΑΙΠΕΔ, και να κάνει αφόρητη και δυσβάστακτη για τους οδηγούς της Βόρειας Ελλάδας τη διέλευση του αυτοκινητόδρομου, η "Εγνατία Οδός Α.Ε." λειτουργεί και συντηρεί επαρκέστατα τον αυτοκινητόδρομο και μπορεί να το κάνει και στο μέλλον».
Για το θέμα των νέων μετωπικών σταθμών διοδίων που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ να τοποθετήσει στην Εγνατία Οδό, ο κ. Σημαιοφορίδης τονίζει ότι θα οδηγήσουν σε μείωση εσόδων και ακύρωση του αυτοκινητοδρόμου, αφού λόγω των υπερβολικών χρεώσεων θα υποχρεώσουν τους οδηγούς να χρησιμοποιούν το παράπλευρο δίκτυο.
- «Ζητάμε να ενεργοποιηθεί άμεσα ο διαγωνισμός, χωρίς εξωγενείς παρεμβάσεις και "τεχνικές" καθυστερήσεις, που αφορά στις σύγχρονες τεχνικές λύσεις ηλεκτρονικών διοδίων στην πλήρη ανάπτυξή τους, που επιτρέπουν να γίνει αναλογικός ο τρόπος πληρωμής των χρηστών ανάλογα με τα χιλιόμετρα που αυτοί έχουν διανύσει. Με τον τρόπο αυτό, δεν θα χρειάζεται οι Ελληνες πολίτες να καταβάλλουν υπέρογκα ποσά για να διέλθουν την Εγνατία Οδό και τις υπόλοιπες οδούς της χώρας μελλοντικά» τονίζει ο ίδιος.

Πόλεμος για τα έργα
 
Πίσω από τη σπουδή του ΤΑΙΠΕΔ να πάρει στον πλήρη έλεγχό της την «Εγνατία Οδό Α.Ε.», οι εργαζόμενοι βλέπουν σκοπιμότητα ελέγχου των έργων και μελετών που έχει στο χαρτοφυλάκιό της η εταιρεία του Δημοσίου και μελλοντική παραχώρησή τους σε ιδιώτες.
«Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, χάνεται η εποπτεία του υπουργείου Υποδομών, του αρμόδιου δηλαδή υπουργείου, πάνω στη λειτουργία της ΕΟΑΕ, την ώρα που είναι σε εξέλιξη πολλά και σημαντικά δημόσια τεχνικά έργα σε όλη τη χώρα, αλλά και στο εξωτερικό» λέει ο πρόεδρος του συλλόγου.
Σημειώνεται ότι η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» έχει αναλάβει τη μελέτη και κατασκευή των κάθετων οδικών αξόνων της Εγνατίας. Πρόκειται για τους άξονες Σιάτιστα-Ιεροπηγή-Κρυσταλλοπηγή. Β. Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχών. Γ. Αρδάνιο- Ορμένιο. Α. Κομοτηνή-Νυμφαία-Ελληνο-βουλγαρικά σύνορα. Β. Ξάνθη-Εχίνος-Ελληνο-βουλγαρικά σύνορα και Γ. Σέρρες-Δράμα-Καβάλα. Επίσης η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» έχει αναλάβει πολλά οδικά έργα σε νησιά του βόρειου Αιγαίου και δραστηριοποιείται σε έργα στα Βαλκάνια.
Τέλος, ετοιμάζει σειρά έργων και παρεμβάσεων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας (νέες χαράξεις, διαπλατύνσεις κ.λπ.) σε οδικούς άξονες όλης της Ελλάδας.

Από την «Ελευθεροτυπία»